Miguel: Nimeni on Miguel. Olen 42-vuotias. Syntynyt Valenciassa. Minulla on kolme tytärtä. Rakastan perhettäni. Ihana vaimo. Uskomaton vaimo. Olemme olleet täällä Kvik-hankkeessa viimeiset kaksi vuotta. Siitä tulee ensi kuussa kuluneeksi kaksi vuotta. Minulla ei ollut aiempaa kokemusta keittiöistä.
Olen työskennellyt viimeiset 15 vuotta IT-maailmassa insinöörinä, mutta rakastan muotoilua, ja sain kokea hienon kokemuksen oman talon rakentamisesta vuosi ennen kuin löysimme Kvikin maailman. Vietin paljon aikaa keittiömyymälöissä. Luulen, että kävin ainakin viidessä, koska rakastan myös ruoanlaittoa.
Kaiken tämän kokemuksen jälkeen törmäsin juuri Kvik-projektiin tapahtumassa, joka järjestettiin täällä Valenciassa. Menin sinne yhden ystäväni kanssa. Hän yritti löytää seuraavan projektinsa, uransa. Tapasin siellä Kvikin kaverin. Se oli ensimmäinen kerta, kun luin yhden heidän lehdistään. Ne näyttävät upeilta. Mielestäni ne ovat kuin taide-esineitä.
Niinpä tutustuin ensimmäiseen Kvik-lehteeni ja huomasin, että siellä oli upeita keittiöitä ja hinnat olivat mielettömät.
Julie: Millä tavalla? Mielettömän hyvät?
Miguel: Crazy low.
Julie: Mielettömät edulliset. Okei!
Miguel: Mielettömät edulliset. Koska kuten kerroin, olin rakentanut oman keittiöni muutama kuukausi sitten, ja minulla oli kaikki nämä hinnat mielessäni, joten pystyin tarkistamaan, että hinnat olivat todella, todella alhaiset, jos niitä verrataan keittiön upeaan ulkonäköön, ja sen jälkeen huomasin, että laatu oli myös todella hämmästyttävää. Meillä oli siis nämä hienot tuotteet hyvään hintaan.
Aloin siis kysellä, millaisia asiakkaita tai kohderyhmää Kvik tavoittelee tuotteillaan ja mikä on heidän strategiansa, miten he lähestyvät markkinoita. Se on kokonaisuudessaan verkossa.
Se on hullua myös siksi, että voit avata keittiömyymälän, enkä halua istua ja odottaa, että ihmiset tulevat sisään, koska se on kuin lottoa. Koskaan ei voi tietää joka päivä, kuka tulee sisään.
Kvikin lähestymistapa oli sellainen, että heillä oli todella suuri markkinointiosasto, joka sijoitti paljon rahaa saadakseen asiakkaat kauppaan. Sitä kutsutaan varauksiksi. Ja he voivat kertoa, kuinka monta varausta sinulla on viikossa.
Meidän tapauksessamme tällä hetkellä noin 65 prosenttia liiketoiminnastamme tulee markkinointikanavan kautta, ja se antaa yrittäjänä paljon luottamusta yrityksen pyörittämiseen, koska tiedät, että he löytävät suurimman osan asiakkaista puolestasi. Niitä ei tarvitse lähteä metsästämään. He tekevät sitä internetissä. Käsittääkseni lähinnä Facebookin ja Instagramin kautta. Ja voit sitten ennustaa suuren osan tuloistasi myös sen avulla.